Innowacja kulturowa na angielskim

Copy of Teacher's Day

Dziś o innowacji (choć nie jest to najtrafniejsze określenie), czyli właściwie o dodatkowych zajęciach  z języka angielskiego, które prowadziłam przez 3 ostatnie lata.  Była to innowacja o charakterze kulturowym i skorzystały z niej trzy kolejne roczniki piątoklasistów. Do 3 godzin języka angielskiego, na których realizujemy standardowy program i korzystamy z podręcznika, ja i moje koleżanki dodałyśmy 2 godziny języka angielskiego realizując własny program o charakterze bezpodręcznikowym mający na celu mocno rozszerzyć wiedzę naszych uczniów o elementy kultury, geografii, historii, tradycji krajów anglojęzycznych, zwłaszcza Wielkiej Brytanii i USA. Dodatkowe zajęcia zostały włączone do podziału godzin i były darmowe dla uczniów.

Na początku i na końcu roku szkolnego uczniowie pisali test sprawdzający ich wiedzę dotyczącą Wielkiej Brytanii i USA. Za każdym razem okazywało się, zgodnie z przypuszczeniami, że we wrześniu uczniowie wiedzą mało (dużo wyników kilku- lub kilkunastopunktowych) a w czerwcu zaskakują dużym skokiem punktowym i mało kto wypada już blado. To pokazuje, że innowacja kulturowa jest potrzebna i cenna. Choć zawsze starałam się wplatać te elementy w moje lekcje, dopiero innowacja dała mi swobodę nauczenia i utrwalenia tej wiedzy. Śmiało mogę stwierdzić, że dwie dodatkowe godziny mają korzystny wpływ na globalny rozwój języka angielskiego moich uczniów, bo trenujemy cały czas wszystkie umiejętności. Skoro są to zajęcia bezpodręcznikowe, taka innowacja jest wymagająca dla nauczyciela, gdyż trzeba sobie wymyślić jak zająć i zaangażować uczniów przez 90 dodatkowych minut w tygodniu. Ale jeśli ktoś lubi takie kreatywne zajęcia, tworzenie własnych materiałów, szukanie nowych pomysłów, to innowacja będzie olbrzymią satysfakcją dla nauczyciela a korzyścią dla ucznia.

Co można robić na innowacji o charakterze kulturowym? Oto garść  inspiracji i przydatnych linków:

  • Tworzyć własne materiały np. własne karty obrazkowe i wyrazowe z symbolami USA i Wlk.Brytanii, Irlandii i Szkocji,   poniżej kilka moich kart:                     IRISH (11) uk1 X10us4d8
  • Grać, grać i jeszcze raz grać np. w Memory/Bingo/I have, who has?/ Scrabble/Charades/ Hangman/ Dobble/  etc. Tworzyć własne planszówki i wymieniać się z innymi, dobble-1005 dobble-1006
  • Słuchać hymnów/ muzyki amerykańskich i brytyjskich wykonawców (od starych szlagierów do nowych hitów)/organizować muzyczne quizy/ ćwiczyć teksty piosenek na lyricstraining.com,
  • Czytać czasopisma i readersy po angielsku- u mnie w szkole jest kilkuletni zapas czasopisma ‚Odkrywca’ i duży zasób readersów z biblioteczki wyd. Oxford. Udostępniałam też własne materiały.
  • Wykorzystywać aplikacje, multimedia i zasoby internetowe– np. kahoot, learningapps,
  • Pokazywać i omawiać prezentacje i Prezintacje dotyczące tej tematyki,
  • Oglądać krótkie filmiki na Youtubie: niech zobaczą i usłyszą Elżbietę II, zabierzmy ich do Nowego Jorku, Londynu, do Szkocji, niech zobaczą przygotowania do Bonfire Night etc.,
  • Pośmiać się z Jasiem Fasolą,
  • Wypić herbatę z mlekiem, (więcej o herbacie tu. )DSCN5589  InstagramCapture_aaa30c81-edc6-4882-8e4a-7820abc90c5d[1]
  • Wykorzystywać materiały autentyczne: ulotki, mapki, bilety, etc.
  • Korzystać z gotowych materiałów np. takich kart20180422_12520720180422_125451
  • Użyć materiałów do kopiowania z serii Timesaver: Timesaver London, Timesaver New York, Timesaver Festivals and Special Days in Britain, Timesaver Holidays and Special Days in the USA, Customs and Lifestyle in the UK
  • Przynieść i wykorzystać mapy: Wielka Brytania, USA, świat,
  • Zrobić flagę kraju anglojęzycznego w dowolnej technice: InstagramCapture_2aa0d90a-d9e7-4aae-8641-9358d05a3172 InstagramCapture_2ec4938f-14b0-4edc-92f6-7c90cc9cb9f1
  • Pochodzić po brytyjskim mieście z Google Maps,
  • Obejrzeć filmiki DVD z serii ‚This is Britain‚ dodawane dawniej do kursu Winners, np. ten o Londynie,
  • Mówić o świętach, zwłaszcza Christmas/ Halloween/St.Patrick’s Day, szukać podobieństw i różnic do polskich zwyczajów,
  • Odgrywać scenki (role-play) w sklepie/restauracji/na lotnisku/na ulicy, tworzyć własne menu/mapy/szyldy etc.,
  • Połączyć angielski z plastyką: projektować swój tartan, pokolorować koniczynę, zrobić Big Bena i Statuę Wolności, tworzyć wspólnie gazetki tematyczne lub robić wystawę np. poświęconą Irlandii  InstagramCapture_1a5ca4b9-f68d-47f9-9552-02efdb01d1b1
  • Porównywać the UK/the USA : dotykać prawdziwych funtów i dolarów, słuchać muzyki, pokazać różnice leksykalne, porozmawiać o różnych rodzajach transportu,
  • Wracać i wykorzystywać ponownie omawiane karty i inne materiały,
  • Napisać list do Królowej,
  • Zjeść szkockie ciasteczka, 20180418_153442
  • Zatańczyć irlandzki jig, (o Dniu św. Patryka pisałam tu),
  • Posłuchać jak brzmią szkockie dudy

Trzy lata z innowacją wiele mnie nauczyły:

  • rozwinęłam się w obszarze tworzenia  własnych materiałów, głównie kart i gier, często korzystałam z Canvy, którą gorąco polecam,
  • mam wrażenie, że innowacja przekonała niektórych ‚nieprzekonanych’ uczniów do języka angielskiego,
  • innowacja jest bezpodręcznikowa, a przez to niewątpliwie bardziej multisensoryczna niż ‚zwykłe’ lekcje języka angielskiego, a więc trafia do wszystkich uczniów również tych z dysfunkcjami czy z orzeczeniami,
  • innowacja pozwoliła mi odkryć talenty i możliwości uczniów, które w innych okolicznościach mogłyby nie być dostrzeżone np. ponadprzeciętna pamięć,
  • innowacja zweryfikowała, które materiały/pomysły/strony internetowe się sprawdzają, a które nie,
  • dzięki innowacji udało mi się nie tylko poszerzyć horyzonty i wiedzę moich uczniów, ale również przemycać i utrwalać elementy leksykalno- gramatyczne przewidziane programem np.jak podawać drogę, jak przeczytać datę, jak używać Present Simple/Past Simple etc.
  • rezultaty innowacji mogą zaskoczyć i wzruszyć nauczyciela: uczestniczka tegorocznej innowacji namówiła mamę na 3-dniowy wypad do Londynu do cioci, ale tym razem nie były to zwykłe odwiedziny, ale pełnoprawna wycieczka i zwiedzanie tych atrakcji, o których nauczyła się podczas innowacji!

Efekt uboczny? Niektórzy moi uczniowie wiedzą więcej o Elżbiecie II niż o swojej babci 😉

Wygląda na to, że ze względów logistyczno- lokalowych w nadchodzącym roku nie będę prowadzić mojej innowacji, ale gdy znowu dostanę zielone światło to chętnie do niej wrócę.

Wkrótce drugi wpis o innowacji, a w nim między innymi przykładowe tematy i materiały do druku.

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *